Przyszłość tradycyjnej telewizji w obliczu rozwoju nowych mediów

Świat w ostatnich latach dzięki internetowi zaczął zmieniać się niezwykle dynamicznie. Globalizacja nabrała tempa a tradycyjne media takie jak prasa, radio i właśnie telewizja słusznie zaczęły się obawiać rosnącej konkurencji. Jakość publikowanych w internecie materiałów nie zawsze odbiega od tego, co możemy zobaczyć w telewizorze, co więcej przeglądając internet samodzielnie decydujemy co chcemy zobaczyć. Czy tradycyjna telewizja w ogóle ma przed sobą przyszłość?

Nowe realia

Mimo rozwoju internetu okazuje się, że oglądalność większości kanałów telewizyjnych nie spada tak dramatycznie jak np. czytelność prasy. Telewizja wydaje się funkcjonować w nowych realiach całkiem nieźle, bo po pierwsze – pozostają przy niej osoby, które podczas szukania interesujących programów nie lubią wykonywać jakichkolwiek aktywności, a po drugie – telewizja ma z internetem bardzo dużo wspólnego.

Dostosowywanie się

Twórcy programów telewizyjnych szybko zrozumieli, że internet nie musi być zagrożeniem, ale może być okazją. Przede wszystkim wszystkie istotne kanały zaczęły nadawać swoje programy online, zaczęły również przyglądać się internetowi jako świetnemu terytorium do badania rynku. Dzięki mediom społecznościowym bardzo łatwo porozumiewać się z widzami, ustalić czego oczekują i w jaki sposób można przyciągnąć ich przed telewizor.

Mariaż

Można również zaobserwować zjawisko coraz większego upodabniania się telewizji do nowych mediów i odwrotnie. W programach telewizyjnych coraz częściej stawia się na interaktywność, dzięki której widzowie z dostępem do internetu mogą w pewnym stopniu uczestniczyć w powstawaniu programu. Działa to również w drugą stronę – materiały wideo publikowane w serwisach takich jak youtube są coraz częściej poprzedzane a nawet przeplatane reklamami, zupełnie jak w telewizji. Nowoczesne telewizory mają zresztą dostęp do internetu i pozwalają na oglądanie na ich ekranie filmów na youtube nawet, jeśli nie mamy podłączonego do telewizora komputera.

Telewizja w obliczu rozwoju nowych mediów okazuje się na tyle elastyczna, że przetrwa, choć w mocno zmienionej postaci.