Jak zarabiać poważne pieniądze na mediach, również tych nowych?

Wiele spośród mediów, z którymi obecnie mamy do czynienia na każdym kroku, powstało w ostatnich latach. Media te dopiero poszukują swojego modelu biznesowego, jednak z każdym rokiem ich zarobki rosną. Jakie metody stosują aby zarobić na swojej działalności? Co właściwie sprzedają i komu?

Reklamy

Najbardziej oczywistym sposobem na zarobienie pieniędzy w mediach jest sprzedaż reklam. Ich obecność w portalach internetowych jest już od dawna czymś normalnym (na wielu stronach reklamy zajmują większą powierzchnię niż publikowana treść), jednak coraz częściej towarzyszą również np. wideo w serwisach takich jak youtube. Jednocześnie na rynku pojawiły się darmowe programy typu adblock, które nie pozwalają na wyświetlanie reklam – serwisy próbują radzić sobie z tym problemem blokując dostęp do niektórych treści użytkownikom takich programów.

Treści sponsorowane

To właściwie również forma reklamy, lecz nieco bardziej dyskretna, ubrana w szaty artykułu eksperckiego lub poradnika wideo, który sugeruje zakup produktów danej firmy. W zarabianiu pieniędzy w ten sposób celują zwłaszcza blogerzy. Np. panie, które prowadzą blogi o kosmetykach i makijażu, otrzymują pieniądze za używanie i recenzowanie konkretnych produktów. Popularne osoby, które często występują w sieci i cieszą się dużą popularnością, mogą również otrzymywać pieniądze np. za zakładanie ubrań określonej marki. Ta metoda to nic nowego – od wielu lat stosuje się ją np. w telewizji.

Płatny dostęp

Stawianie na płatny dostęp jest z jednej strony dość ryzykowny, bo ludzie nadal są przyzwyczajeni do korzystania z mediów za darmo, z drugiej – stopniowo staje się koniecznością. Reklamy co prawda przynoszą dochód, jednak zazwyczaj nie na tyle wysoki, aby treści na blogach czy kanałach youtube opłacało się publikować tylko dla niego. Dopóki tworzymy treści amatorskie i nie mamy ambicji aby z tego żyć – wszystko jest w porządku, jeśli jednak profesjonalizujemy swoje działania, bez płatnego dostępu nie będziemy w stanie funkcjonować. Na szczęście powoli płacenie za dostęp staje się czymś normalnym, również w świadomości odbiorców.